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Gregor Weichbrodt: No Offense

  • Julia Pelta Feldman
  • ·
  • 2015-11-01
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A version of this essay was included in the program accompanying Gregor Weichbrodt’s salon at Room & Board on October 29, 2015. Julia Pelta Feldman is the director of Room & Board, an artist’s residency in Williamsburg, Brooklyn.

Gregor Weichbrodt recently visited a friend’s apartment in Berlin, the city where he lives (a short train ride from Potsdam, where he was born). He knew that this friend often hosts international guests, but Weichbrodt, finding the apartment’s contents labeled with their own names, was nonetheless struck by a feeling of disorientation. Der Kühlschrank on the refrigerator; die Wand on the wall: of course, these words were there to help visitors learn German, but for Weichbrodt, a native speaker, the experience had a surreal quality: the redundant explanations served to estrange him from these familiar, domestic things.

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Bot Poetry at the SFPC

  • Hannes Bajohr
  • ·
  • 2015-10-25
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On Friday, hidden away in the West Village, one block from the Hudson, the very necessary School for Poetic Computation showcased a quickly growing branch of digital literature: bot poetry. The event had been organized last minute by Allison Parrish to make up for Darius Kazemi’s official bot summit that was put off until next year.

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Browser-Erweiterung: Theken Texte

  • Gregor Weichbrodt
  • ·
  • 2015-06-16
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Sorry, this entry is only available in German. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Ich habe eine Erweiterung (Plugin) für den Chrome-Browser geschrieben, die die Untertitel-Scripte der ARD- und ZDF-Mediatheken im Ganzen zur Verfügung stellt und anzeigt. Zum einen als Fließtext, bei dem der Text in Sprecherrollen unterteilt wird. Zum anderen als SubRip- und XML-Untertitelformat (.srt und .xml).

Mit diesem Plugin wird nicht nur das Zitieren von Fernsehinhalten erleichtert. Auch wird der Zugriff auf eine Textressource vereinfacht, die prinzipiell für jeden verfügbar, in der Praxis allerdings schwer ausfindig zu machen ist: Untertitel.

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On the Road stage performance

  • Gregor Weichbrodt
  • ·
  • 2015-04-15
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I am happy to see that my On the Road project has been transformed into a stage performance by Michael Durkin and the people from 14th Street in Philadelphia at Plays & Players theater. Details about the show can be found here. The complete performance can be viewed on Youtube here. More shows are about to come.

How to: Web scraping with Kimono

  • Gregor Weichbrodt
  • ·
  • 2015-03-23
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Many works on 0x0a have as their starting point gigantic collections of texts, called corpora. You can easily compile such a corpus by yourself via the method of “web scraping.” For the 0x0a text “Chicken Infinite” – a 532-page recipe – the text corpus consisted of cooking instructions gathered from the internet. The tool for doing this was Kimono, a web scraper I would like to introduce today.

Kimono by kimonolabs offers a user-friendly method for grabbing the contents of websites in a structured way. Without needing to know anything about programming, you can compile enormous collections of texts. This service is especially useful when websites do not offer APIs, that is, interfaces with which one can gather data directly (as does Twitter). Instead, you build your own API with Kimono, and get as output a JSON, RSS, or CSV file that contains the text from the particular website.

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Die Sprache Pegidas

  • Hannes Bajohr
  • ·
  • 2015-01-29
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Die Dresdner Pegida-Märsche, die ab Winter 2014 eine Größe annahmen, die bundesweit für ein plötzliches Aufschrecken sorgte, wurden ausschließlich über Facebook-Seiten organisiert und angekündigt. Dass die Verteidiger des Abendlandes gegen den Islam es mit den christlichen Tugenden nicht so genau nahmen, wussten die Veranstalter. Sie löschten die in den Kommentaren geposteten Ausfälle und Tiraden ihrer Anhänger in regelmäßigen Abständen zusammen mit ihren eigenen Postings.

Anfangs nur zu Dokumentationszwecken ließ 0x0a (Gregor Weichbrodt und Hannes Bajohr) diese Kommentare durch ein Scraping-Script regelmäßig sammeln. Seit Dezember letzten Jahres ist bis heute ein 282.596 Kommentare und 7.751.654 Wortformen umfassendes Textkorpus der Pegida-Sprache entstanden. Erst jetzt umfangreich genug um repräsentativ zu sein, stellen wir es heute online. Zwar enthält es, da ungefiltert gesammelt, auch die Stimmen der Gegner Pegidas, dennoch ist diese Datenbank zur linguistischen Auswertung nicht weniger als zur literarischen Nutzung geeignet.

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Pegida kommt zu Wort

  • Gregor Weichbrodt
  • ·
  • 2015-01-05
3

„Bürgerrechtler, warum schweigt ihr?“, fragte die Geschichtsredaktion der ZEIT Ende Dezember 2014. Schließlich sei die Verwendung der Freiheitsparole „Wir sind das Volk“ aus der Wendezeit missbräuchlich und „unerträglich“.  „PEGIDA – Nie wieda!“, antworteten daraufhin Bürgerrechtler der Wendezeit. Ihre Antwort war ein Gedicht, das zum „Widerstand gegen [PEGIDA] ermuntern sollte“.

Nun, zur ersten Montagsdemonstration des Jahres 2015 meldet sich PEGIDA zu Wort. Die Bürgerbewegung, die den Kontakt zur Presse bisher ablehnte, antwortet jetzt den Bürgerrechtlern – ebenso in Form eines Gedichtes.

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Algorithmic Empathy: Nick Montfort’s ‘Megawatt’

  • Hannes Bajohr
  • ·
  • 2015-01-01
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On January 10, Frohmann Verlag will publish my novel Durchschnitt (“Average” – I will make an English version at some point), my conceptual take on the canon. In the context of 0x0a, conceptual digital literature has mostly been discussed as either leaning towards poetry or lacking any genre – in any case, removed from the realism that tends to reign in the novel. Yet it is worth exploring what digital literature might contribute to the novel itself (or the other way around).

 

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0x0a Cover Art

  • Gregor Weichbrodt
  • ·
  • 2014-12-04
0

We have decided on a consistent cover design for all works that come out under the 0x0a label. The cover art is generative, and based on about 130 lines of Processing code. Generative in this context means: The looks of the cover are completely determined by certain variables taken from the text itself.

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